تبلیغات
مهندسی عمران وراه وترابری - اسکرید (Rumble Strip)
به کدامیک از گرایش های رشته عمران علاقه مندید؟







» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

خط کشیهای برجسته ای که در دو سمت برخی جاده ها و اتوبانها مشاهده میشوند “Rumble Strip” نام دارند که در کشور ما با نام اسکرید شناخته میشوند. قابل ذکر است که به این خطوط, خطوط لرزاننده نیز میگویند. اسکریدها در دسته علائم برجسته کف خیابان(Raised Pavement Markers) قرار میگیرد که رد شدن از روی این خط کشیها باعث ایجاد صدا و لرزش در اتومبیل و نیز آگاهی در راننده میشود و بدینوسیله از بسیاری از حوادث ناشی از انحراف به چپ یا راست اتومبیل جلوگیری میکند. صدا و لرزش ایجاد شده هشدار خوبی برای رانندگانی است که بدون توجه, در حال خارج شدن از مسیر اصلی حرکت در اتوبان یا جاده هستند. این خط کشیها در مسیرهای مستقیم و یکنواخت که باعث ایجاد خواب آلودگی و خستگی جسمی و ذهنی در رانندگان میشود بهترین کارایی را دارد.



برای مشاهده کامل مطالب به ادامه مطلب بروید...

نکته جالب توجه این است که خطوط سفید و زردی که به دلایل مختلف(شرح داده شده در بخش اول علائم برجسته کف خیابان) بر روی جاده کشیده میشوند, در مسیرهای مستقیم و طولانی حالتی شبیه به هیپنوتیزم در راننده ایجاد میکند که به این حالت, یکنواختی ذهنی (Mental Monotony) میگویند. و در چنین شرایطی خط کشیهای برجسه در کناره های مسیر بسیار موثر خواهند بود.

مطابق آمار در ایالات متحده, حوادث ناشی از انحرافات جاده ای یک سوم کل تصادفات منجر به مرگ را تشکیل میدهند که بیش از دو سوم این حوادث در مناطق خارج از شهر رخ میدهد. دلیل اصلی انحراف از مسیر, خواب آلودگی و نا هشیاری رانندگان گزارش شده است اما این تنها دلیل این قبیل حوادث نیست, ما به سریع راندن نیز عادت داریم و معتقدیم که حوادث برای همه به استثنای ما رخ میدهد. همچنین الکل و مواد مخدر میتواند ایجاد کوفتگی و خواب آلودگی کنند و حوادث جبران ناپذیری به بار آورد. در سال 1995 در آمریکا تصادفات ناشی از انحراف از مسیر بر اثر خواب آلودگی, 1500 مورد مرگ و میر و بیش از 71000 مورد جراحت را در بر داشته است.
این خطوط را به صورت الگوهای برجسته یا فرو رفته در کناره های جاده(و در برخی کشورها بین Lane ها) ایجاد میکنند. آنها درجهت مخالف جهت جاده قرار میگیرند به شکلی که عبور تایر اتومبیل از روی آنها علاوه بر لرزش اتومبیل, صدای ریز و منحصر بفردی را ایجاد میکند. از این خطوط همچنین برای مطلع کردن رانندگان اتومبیل و موتورسیکلت از تغییراتی در جاده که نیاز به عکس العمل راننده دارند(مثلا در نزدیکی محل اخذ عوارض یا نزدیک خروجی یک اتوبان) استفاده میشود. استفاده از آنها به عنوان تعیین کننده محدوده هر Lane که در برخی کشورهای پیشرفته رواج دارد, از برخورد اتومبیلها در یک مسیر جلوگیری میکند. این خطوط بیشتر در شاهراه ها, اتوبانهای بین شهری و بزرگراه ها ایجاد میشوند.
همانطور که گفته شد حوادث ناشی از انحراف از مسیر در آمریکا بیش از 30% از تصادفات منجر به فوت را تشکیل میدهند. طبق ارزیابیهای صورت گرفته مابین 40 تا 60 درصد این تصادف ها بدلیل خواب آلودگی, خستگی و بی توجهی رانندگان رخ میدهند. بسیاری تحقیقات در آمریکای شمالی بیانگر این مطلب هستند که خط کشیهای برجسته در حدود 15 تا 70 درصد تصادف بر اثر انحراف از مسیر را کاهش میدهند. این امر در کاهش میزان تلفات و جراحات ناشی از این تصادفات نیز نقش بسزایی دارد. تصادفات ناشی از انحراف از جاده هزینه های سنگینی به همراه دارند. رقم این هزینه ها در آمریکا سالانه 80 میلیارد دلار تخمین زده میشود. غیر از خسارات مالی, هزینه درمان مجروحان, از بین رفتن داراییهایشان و از همه مهمتر از بین رفتن زندگی انسانها و مشکلاتی که در پی این مساله برای بازماندگان آنها بوجود می آید, از عوارض دیگر تصادفات است.
بخش حمل و نقل بسیاری از ایالات آمریکا نسبت میزان هزینه های اسکرید در برابر میزان مفید بودن این خطوط را مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند. در این بررسی ها هزینه شامل ساخت و نگهداری میشود, در برابر میزان صرفه جویی در موارد مالی و جانی که به عنوان فواید این خط کشیها شناخته میشود. در زیر نمونه کوچکی از این بررسی ها به طور خلاصه آورده میشود:

این بررسی در نیویورک نسبت هزینه به منفعت این خط کشیها را از (1 به 66) تا (1 به 188) نشان میدهد.

دپارتمان حمل و نقل نوادا این بررسی را بر روی اسکریدها و سایر پروژه های از این قبیل صورت داد. نسبت هزینه به سود در مورد اسکریدها از(ا به 30) تا (1 به 60) بیان شده که آمار بهتری نسبت به سایر موارد مثل گاردریل ها به شمار می آید.

در بررسی ای که بخش حمل و نقل ایالت ماین بر روی بخش حمل و نقل 50 ایالت در آمریکا انجام داد, به این نتیجه رسید که نسبت هزینه به سود نصب اسکرید در تمامی بزرگراه های بین ایالتی آمریکا 1 به 50 است.

این آمار نشان میدهد که این خط کشیهای برجسته هم از لحاظ هزینه, مناسب و هم از لحاظ کارایی در سطح بالایی قرار دارند. در مجموع 3 نوع خط کشی اسکرید در شانه جاده ها و اتوبانها وجود دارد. تفاوت آنها در نحوه نصب, اندازه و شکل و همچنین در مقدار صدا و لرزشی که ایجاد میکنند است:

دندانه ای(Milled):



این نوع از شکل فرورفته است و بدلیل سهولت در اجرا بر روی جاده های آسفالتی و سیمانی, و همچنین ایجاد صدا و لرزش شدیدتر نسبت به انواع دیگر, پر استفاده ترین نوع اسکرید در ایالات آمریکاست. هر اسکرید دندانه ای در یک سمت 180 میلیمتر و در سمت دیگر 400 میلیمتر پهنا دارد و در فاصله 300 تا 400 میلیمتری از شانه آخرین Lane حرکت نصب میشود. تایر اتومبیلها در هنگام عبور از روی این اسکریدها بطور متناوب در حدود 13 میلیمتر به داخل آسفالت میرود و بیرون می آید که باعث تولید صدا از تایر و ایجاد لرزش در اتومبیل میگردد. آزمایشات نشان میدهند که این نوع اسکرید در آگاه کردن رانندگان کامیونهای بزرگ که در حال انحراف از مسیر هستند بسیار مناسب است. طبق مطالعات صورت گرفته تاثیر اسکرید دندانه ای در حدود 12.6 برابر در ایجاد لرزش و 3.4 برابر در ایجاد صدا, بیشتر از نوع گرد(غلتکی) است. این اسکریدها توسط یک ماشین مجهز به یک قطعه گرد بُر که شیارهایی صاف, یک شکل و با عمق 13 میلیمتر بر روی سطح کناری جاده ایجاد میکند, بوجود می آیند. در ساخت این نوع خطوط باید توجه داشت که کیفیت آسفالت خیابان باید بسیار بالا باشد, در غیر اینصورت به مرور زمان و با عبور لاستیک خودروها از روی آنها, لبه شیارها به سرعت کند شده و به حفره های کوچک ونامنظم تبدیل میشوند.

غلتکی یا گرد(Rolled):



این اسکریدها که32میلیمترعمق و 40میلیمترپهنا دارند, به صورت شیاری V شکل, توسط غلتکی که لوله های آهنی به آن جوش داده شده است, با ایجاد فشار بر روی آسفالت گرم کف جاده ایجاد میشوند. همانطور که قابل حدس است, این نوع اسکرید فقط در هنگامی که جاده در حال آسفالت شدن است میتوان نصب کرد. تایر اتومبیلها در هنگام عبور از هر یک از این اسکریدها, تقریبا 0.75میلیمتر به داخل سطح زمین میرود و بیرون می آید. نوع دیگری از این اسکریدها نوع قالبی آنهاست که از شکل و ابعاد شبیه به نوع غلتکی است با این تفاوت که توسط قالبهایی از پیش ساخته شده در شانه جاده های بتونی نوساز(که هنوز بتون آن کاملا خشک نشده) ایجاد میشوند.

برجسته(Raised):

اسکریدهای برجسته در کشورمان نیز به صورت گسترده مورد استفاده هستند. آنها نوارهای مستطیلی یا گردی هستندکه به آسفالت(و بتون) نو یا کهنه چسبانده میشوند و معمولا مابین 50 تا 305میلیمتر پهنا دارند. برخی متخصصین ساخت جاده استفاده از گل میخهای دکمه ای را به این نوع اسکرید ترجیح میدهند. از آنجایی که ارتفاع اسکریدهای برجسته به 6 تا 13میلیمتر میرسد, استفاده از آنها در مناطقی که نیاز به برف روبی زیاد دارند توصیه نمیشود.


معمولا از تمامی این انواع(بسته به نیازی که در محل نصب وجود دارد) استفاده میشود. نوع فرو رفته آنها را هم میتوان به صورت فاصله دار و هم به صورت پشت سرهم نصب کرد. شکل, اندازه و عمق نوع فرو رفته نیز بسته به تشخیص متخصصین در انواع مختلفی ایجاد میگردد.



:: مرتبط با: کتابهای الکترونیکی , پروژه های عمرانی ,
:: برچسب‌ها: اسکرید , راه , روسازی راه , Rumble Strip , خطوط لرزاننده , ترافیک ,
ن : نوید
ت : دوشنبه 23 مرداد 1391
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
chocolate دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 03:51 ب.ظ
hi!,I love your writing so so much! percentage we keep up a
correspondence extra about your article on AOL? I require a specialist on this area to unravel
my problem. May be that's you! Looking ahead
to look you.
feet problems شنبه 18 شهریور 1396 02:44 ب.ظ
Hey there I am so grateful I found your webpage, I really found
you by accident, while I was looking on Google for something else, Anyways I am here now and would just like to say thank you for a
incredible post and a all round enjoyable blog
(I also love the theme/design), I don't have time to browse it all at the
moment but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time I
will be back to read much more, Please do keep up the superb job.
Can you get an operation to make you taller? پنجشنبه 12 مرداد 1396 06:18 ق.ظ
Nice blog here! Also your web site loads up very fast! What web host
are you using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my website loaded up as fast as yours lol
Can you get an operation to make you taller? جمعه 6 مرداد 1396 05:35 ب.ظ
It's awesome to go to see this web site and reading the views of all mates concerning this paragraph, while I am
also keen of getting familiarity.
franceneoncale.snack.ws شنبه 31 تیر 1396 12:52 ب.ظ
You really make it seem so easy with your presentation but I
find this matter to be really something which I think I would
never understand. It seems too complicated and very broad for me.
I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of
it!
BHW یکشنبه 27 فروردین 1396 07:32 ب.ظ
Thanks in support of sharing such a fastidious thinking, paragraph
is fastidious, thats why i have read it completely
استخدامی شنبه 17 اسفند 1392 02:51 ب.ظ
سلام عزیزم .وبلاگ خیلی زیبایی داری بخصوص این پستت که عالی بود .یه پیشنهاد واسه دوست گلم دارم .راستش من یه گروه تازگی ها راه انداختم در مورد استخدامه که جدیدترین اخبار استخدامی رو به گروه میفرستم .اگه شما هم از این ایمیل ها میخواهی دریافت کنی پیشنهاد میکنم بیا عضو شو .گروهم کاملا سالمه و الان 2000 عضو داره .چون روزی فقط یه ایمیل میفرستم که مزاحمت نداشته باشه واسه کسی .ضمنا تبلیغ هم اصلا ارسال نمیشه به گروه چون کار درستی نیست! .برای عضویت به وبم بیا .همه چی رو توضیح دادم اونجا .اینم لینک http://www.estekhdamiha.com/khabarname
Bahadori چهارشنبه 10 آبان 1391 07:05 ب.ظ
راستی نوید آقا با تشکر از وبلاگ و زحماتت
باید بگم بنده خدایی که این متن را آماده کرده بسیاری از مطالب را در حین ترجمه، اشتباه انتقال داده اند.
تو پرانتز بگم که من سمینار و پایان نامه ام در همین زمینه هست، و میتونه موضوع خوبی برای دانشجویان و محققان ایرانی باشه.
sadegh_bahadori@yahoo.com
نوید پاسخ داد:
ممنون از نظرات خوبتون آقای بهادری.لطفا ایمیلتون رو چک نمایید.
Bahadori چهارشنبه 10 آبان 1391 06:57 ب.ظ
با سلام
رامبل استریپ نوارهای لرزاننده ای هستند که برجسته و یا فرورفته میباشند، مدل برجسته در راه های درون شهری بیشتر استفاده میشود و با رنگ گرم به روش اسکرید ، اما روش فرو رفته با ماشین الات مخصوص در راه های برون شهری اجرامیشن و خیلی ارزانتر هستند.
اسکرید روشی برای اجرای رنگ گرم است و نه نوعی خط کشی گرم!
نوید پاسخ داد:
ممنون از توضیحات خوبتون.
پنجشنبه 20 مهر 1391 12:12 ق.ظ
رامبل استریپس شیارهایی است که بر سطح روسازی با ماشین آلات زده می شود و اسکرید نوعی خط کشی برجسته است
نوید پاسخ داد:
باتشکر از نظر جنابعالی.بنده این مطلبو از یه سایت معتبر ومعروف برداشتم.ولی از راهنماییتون متشکرم.شما چه رشته ای میخونید وتو کدوم دانشگاه؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.